tinggalkan link anda.. tq :)

21 Februari 2014

Kek Coklat Karamel


Assalamualaikum rakyat Malaysia!! waaaa.. gaya PM dah aeh..
hai hai hai.. lama dah tak menyonteng kat sni.. haa lama jugak dah tak share resepi.
masak hari hari tapi nak menaip tu yang pemalas ..hehe..
Ok takmau merepek panjang2 sebab memang dah tau hangpa pon tak mau baca sangat pon kan?kih3..
tapi terus terang cakap ye.. kek ni mmg sedap tapi kena banyak sabar sebab banyak jugak stepnyer..yela nak hasil yg umphhh kena la usaha pun umphhh kan..hehe.. k dah dah..

jom cekedouttt!! (resepi dr munira baharum tapi saya olah ikut suka hati..hehe)

RESEPI KEK COKLAT KARAMEL

Bahan A
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1/2 cawan gula
1/2 cawan susu pekat (kalau suka manis,lebihkan la)
1 cawan minyak masak (jangan letak minyak senyoyong pulak.hehe :p)

**Ok semua bahan ni kacau sbati & masak atas api perlahan..alaa agak2 nak bg gula tu hancur.. dah tu rehatkan kejap bila dah sebati..

Bahan B
3/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecik baking powder
1 sudu kecik soda bikarbonat

** semua bahan ni diayak dengan penuh kasih sayang .. :-)

Bahan C
3 biji telur (nk guna 4 pon bleh..saya tak suka byk2 sgt)
~nak blend pon bleh telur ni, nak pukul sampai kembang pon boleh..ikot rajin la kan.. :P

CARA-CARANYA.....jeng je jeng!!
satukan semua bahan B dan C ke dalam bahan A.. masuk selang seli tau..jangan malas sangat la!!aishhh.. haaa.. gaul ngn senduk ja..tak payah rajin p kacau dengan sudu kfc plak..
OK..dah sebati..ketepikan.. jangan ketengahkan.. :p

UNTUK KARAMEL (gula hangus tu)
Bahan2:
2 senduk gula (guna senduk nasik yg warna mcm2 tu..mudah skit nak paham..hehe)
kalau loyang besaq..gula byk la.. loyang kecik tak payah letak sampai 8 senduk..esok esok masuk spital jangan salahkan kmi..hehe
*TIPS--jadikan gula tu hangus skit supaya kek tak melekat pada loyang n nmpak comei skit.. jangan sampai periuk yang hangus dah la.. ok tak kelakar!

BAHAGIAN ATAS (KARAMEL) selepas gula hangus tu
1/2 tin susu cair.. (guna yg lebih tadi ja)
50gm gula castor (agak2 la nk manis ka tak..dlm 2 sudu besar gtu)
1/2 sudu teh esen vanila
3 biji kuning telur
(kacau selembut yang mampu.. tak payah rajin sangat sampai berbuih buih plak telur tu :p)

CARA:
-Tuang bahan karamel dalam loyang gula hangus tadi
-Bakar sekejap dalam oven dengan kaedah steam bake (letak loyang kek dalam loyang berisi air di bawahnya).. agak dlm 15 minit mcm tu utk pekatkan skit karamelnya.bakar dlm 25minit lg best..lagi bek nanti hasil pon cantik..
- keluarkan dari oven..tuang adunan kek tadi atas karamel..
-lepas tu bakar secara steam bake jugak selama 1 jam atau sampai masak. suhu 160.. kalau oven tradisional mcm aku ni haa.. tak kisah la..asal jadik..haha
- keluarkan dari oven.. rehatkan dalam 15-20 minit baru terbalikkan..

PESANAN ni :
** JANGAN terbalikkan time panas2 nanti karamelnya pecah
**pastikan karamel agak beku ye baru tuang adunan..kalau tak nanti bercampur la ngn karamel tu.. mcm aku ar.. tak sabar..haha last2 hamek ko! terkeduuuu!! -_-'
**karamel (gula) tu nak mudahnya buat dlm kuali biasa pon boleh..dah ok n hangus skit terus tuang dalam acuan n gerak gerakkan sikit bagi tutup keseluruhan acuan..baru cun!

OK.. dah siap! buh la dalam peti sejuk dulu.. makan sejuk2 baru ada umphhh!
Selamat merajinkan diri.....

ni gambar kek comot haku disebabkan ketidak sabaran dan kemalasan menunggu.. memang hasil yg comot..ak tgok pon malu..hahaha.. tapi takpa... rasa dia best..lembab2 gtu.. puji p la sendiri..huhu


sepatutnya dia jadi cantik mcm kat bawah ni (gmabar google).. tapi dah nama pon pemalas dan tak sabar..memang ar!haha



OK.. daaaaa~


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Surat cinta

kena tengok..